:: Recension - Sy väskor vackra som smycken ::

Sy väskor - Helena Bengtsson

Sy väskor vackra som smycken av Helena Bengtsson är en ny bok från Hemslöjdens förlag som har boksläpp nu till helgen på Syfestivalen i Stockholm. Förra veckan fick jag hem ett exemplar för att recensera boken. Under veckan har jag plockat upp den bläddrat, läst och tittat på de fina bilderna. Författaren Helena Bengtsson är en ny bekantskap för mig; genom bokens förord och hennes hemsida får jag reda på att hon arbetar mycket i skinn och läder, vilket tydligt satt sina spår i boken som innehåller en hel del sådant.

Sy väskor - Helena Bengtsson Bokens väskor bygger på och inspireras av gamla kjolsäckar/kjolväskor. Den innehåller tydliga bilder, ritningar och beskrivningar på hur man fållar och syr fast handtag med mera. Mönstren i boken är en blandning av mer traditionella mönster och sådana som drar åt det moderna hållet med jeans- och reflextyg. Skarvsömsväskan på bilden ovanför blev jag väldigt förtjust i. Själv gillar jag definitivt det traditionella bäst!  Om ni hängt med länge på bloggen så minns ni kanske att jag för några år sedan sydde några kjolväskor (här och här) inspirerade av det gamla sättet att sy och bära dem runt höften.

Sy väskor - Helena Bengtsson
Enkla och tydliga illustrationer på hur man syr hörn

Sy väskor - Helena Bengtsson

I början av 2016 gick Peter och jag en skinnsömnadskurs tillsammans men har nästan inte sytt varken i skinn eller i läder sedan dess. Nu blir jag riktigt sugen på att ta upp skinnålarna igen för att sy den enklaste skinnväskan. Modellerna på väskorna är enkla så de flesta skulle jag kunna sy utan beskrivning. Den stora behållningen med boken för mig är just läder-, skinnsömnaden och alla detaljerna som jag inte skulle kunna klura ut själv; så som hur man syr öglorna väskan här nedanför. Det är sådant jag går igång på. 

Sy väskor - Helena Bengtsson

Precis som böckerna från Hemslöjdens förlag brukar vara är den både gedigen, inspirerande och ganska så saklig. Boken innehåller vackra och tydliga bilder, korta beskrivningar om material, teknik, ursprung och Helenas filosofi om väskan och hur den kom till. Boken fokuserar på hur man konstruerar mönster till olika typer av väskor snarare än dekorationerna, vilket passar mig eftersom jag gärna ritar egna broderimönster. Jag gillar starkt att de flesta väskorna är handsydda eftersom det ger så himla mycket mer känsla än det maskinsydda.

Bra att veta: Det krävs en kopiator för att kunna förstora mönstren i boken eftersom den inte innehåller några mönsterark. Eller om man ritar på fri hand utifrån angivna mått.

Sy väskor - Helena Bengtsson
Toffelväskan på bilden nedan är en favorit ur boken.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.