:: veckans broderi och stickning ::

verumbroderiet

Ikväll planerar jag bli klar med björnens ansikte på mitt Verumbroderi. Vanligtvis börjar jag med den roligaste biten av ett broderi because varför spara det godaste till sist. Att brodera blått blått blått i täta rader räknar jag inte direkt till det roligaste men i det här broderiet kändes det dock viktigt att få det stora motivet på plats på grunda av sin massivitet. Broderiet blir sjuhelsikes tjockt av alla täta stygn.

verumbroderiet
Jag är barnsligt förtjust i hur ett enfärgat motiv som björnens nos kan växa fram genom att man lägger stygnen på olika håll. Man kan också konstatera att klyvsöm är ett underbart stygn!

verumbroderiet

Ghibli


Man kan nog säga att jag nästan alltid stickar för att det finns ett behov. Jag får förena min stora hobby med att hålla familjen varm. Behovsstickningen gör är anledningen till att det blir så många små barntröjor och raggsockor. Mycket bra kombo! Broderiet däremot gör jag enbart för att det är roligt. 
 
Flax tröja

Förra helgen började jag sticka en julklappströja till min brorson. Jag kan erkänna att jag är väldigt lat när det kommer till stickning. Sällan tar jag mig tid till att lära mig nya sticktekniker fast än det bara ligger en googling bort. Men! Eftersom uppläggningen och avmaskningen på den förra babytröjan blev lite stum tog jag mig i kragen och har testat en stretchig uppläggning och kommer att maska av med en stretchig avmaskning som jag just lärt mig av min kompis Lena. Det blir superbra och jag är hur nöjd som helst över att jag lärt mig något så basic som en stretchig uppläggning.

Flax tröja

Mönstret som heter Flax light finns både för barn och vuxna och är dessutom gratis på ravelry. Stickfastheten stämmer inte riktigt men det är tillräckligt nära för att lätt kunna ändra i mönstret utan större tankekrumbukter. Det blå garnet heter Tides och är en mysig blandning av ull och silke som jag köpt i Gamla stan hos Makeri 14. Det grå garnet är supersoft från Magasin Duett

Flax tröja

2 kommentarer :

  1. Vilket fantastiskt broderi! Älskar det😍 Skall du fortsätta med det som är runt omkring? Blir spännande att de i så fall😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amanda! Precis hela den svarta ytan ska få broderi. Man ser svagt de vita prickarna som markerar mönstret

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.